måndag 1 april 2013

Guide: Hur man Syr ett blixtlås!

Att kunna sy sina egna kläder öppnar en helt ny värld med möjligheter, det tror jag de flesta vet. Dessa möjligheter blir väldigt begränsade om man inte behärskar en grundläggande konst: Att sy i blixtlås!
Själv hade jag ingen aning om hur denna procedur gick till när jag började sy för drygt ett år sedan, försökte själv lista ut hur man skulle göra. Och visst, jag sydde i blixtlås men vackert blev det inte.
Nu har jag lärt mig och tänkte därför ge er en liten guide på hur man gör!

1. Sätt på lite musik! All sömnad blir mycket roligare med ens favoritlåtar i bakgrunden, själv föredrar jag The Script.


2. Har du lite energigivande toner i bakgrunden? Bra! Nästa steg är att nåla ihop delarna räta mot räta (dvs de delarna som ska synas utåt nålas mot varandra) Nåla ihop hela sträckan, inte bara den delen som blixtlåset inte kommer vara på. Som en vanlig sidsöm med andra ord. Kom ihåg att markera vart blixtlåset ska sluta/börja (brukar stå på mönstret) och ha ordentligt med sömsmån, 1,5cm borde räcka.

 3. Pressa sedan isär sömsmånerna. Egentligen ska man använda strykjärn men jag är lat och använder tumnageln (heheh).

4. Nåla fast blixtlåset på sömmen och sömsmånen. Metallen/plasten (beroende på vilken typ av blixtlås du har) ska möta själva sömman, dvs "skåran" mellan delarna.
Ett bra sätt att kolla om man lyckats (förutom att känna med fingrarna) är att kolla på nålarna. Om man använder samma nål för att nåla båda "sidor" om blixtlåset ska även nålen hamna på båda delar av sömmen på rätsidan. 



5. Sedan är det bara att sy. Jag föredrar att börja från "botten" eftersom det är lite krångligt att sy  vid  toppen och man har själva löparen i vägen. Det blir lättare att sy där när dragkedjan redan sitter lite fast i tyget med tråd, inte bara nålar.
Jag har även en specialpressarfot för just blixtlås, den följde med maskinen verkar det som. Jag låter pressarfoten hamna mellan kedjan och nålen för att komma så nära åt som möjligt. 
6. När man kommer längst ner ska man sy som en fyrkant. Även här använder jag pressarfoten som mått. 
7. Ett blixtlås fastsytt!
PS. Vad man väldigt fort upptäcker när man syr är:
a) Ha aldrig för bråttom!
 b) Håll koll på undersidan, dvs den sidan man inte ser när man  syr. Fingrarna är ens bästa vän, speciellt i detta fall.
Annars blir resultatet detta: ett vikt tyg som man måste sprätta upp. Sedan är det bara att börja om.
8. Jag vet att det är lite svårt att se men detta är hur det kommer se ut ungefär på rätan. Målet är att ha det lika rakt och fint  som på avigsidan, vilket jag inte lyckades med. Detta uppnå endast om kedjan kommer mitt över sömmen när man nålar fast dragkedjan från första början. 
9. Men hur ska man få fram själva dragkedjan då? Jo, för en gångs skull är sprätten din bästa vän, tro't eller ej!  Det är bara att sprätta upp hela vägen. Snart kommer en liten dragkedja uppenbara sig bakom tyget.


10. Voila! Ett blixtlås klart. Återigen ska man helst pressa ned flikarna så de sätter sig fint över blixtlåset men just nu orkar jag helt enkelt inte göra det...


Hoppas denna guide var till någon hjälp! Kommentera eller mejla gärna åsikter (konstruktiv kritik). 

Amanda 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar